Henkilöstön sitouttaminen yrityksen kasvun tukijalkana
Henkilöstön sitouttaminen on tärkeää yritykselle. Sitoutuneet työntekijät ovat motivoituneempia ja omistautuneempia työlleen ja yritykselleen. Heillä on vahvempi tunne kuulumisesta organisaatioon, mikä johtaa parempaan työtehokkuuteen, alhaisempaan vaihtuvuuteen ja korkeampaan työtyytyväisyyteen. Lisäksi sitoutuneet työntekijät ovat alttiimpia pysymään yrityksessä pidempään, mikä vähentää rekrytointikustannuksia ja mahdollistaa osaamisen säilymisen organisaatiossa. Sitoutuminen edistää myös tiimityöskentelyä ja organisaation sisäistä yhteistyötä, mikä voi parantaa innovaatiokykyä ja yrityksen tulosta, kuten muun muassa Deloitten globaali Human Capital Trends – tutkimus (2023) osoittaa. Tästä syystä voidaan todeta, että henkilöstön sitouttaminen vaikuttaa positiivisesti organisaation suorituskykyyn, kilpailukykyyn ja pitkäaikaiseen menestykseen.
Sitouttamisen keinot
Yrityksillä on useita tunnettuja ja tutkittuja keinoja työntekijöiden sitouttamiseksi organisaatioon. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa:
- Selkeä viestintä ja tavoitteet: Ymmärrettävät ja motivoivat tavoitteet, jotka ovat linjassa työntekijän omien päämäärien kanssa, lisäävät sitoutumista.
- Koulutus ja kehitysmahdollisuudet: Tarjoamalla jatkokoulutusta ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kehitykseen, yritys osoittaa sitoutumista työntekijöidensä kasvuun ja menestykseen.
- Oikeudenmukainen palkkaus ja palkitseminen: Oikeudenmukainen palkkaus, palkitsemisohjelmat ja tunnustuksen antaminen työsuorituksesta motivoivat työntekijöitä.
- Joustavat työjärjestelyt: Joustavat työajat ja etätyömahdollisuudet voivat lisätä työntekijöiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista.
- Hyvinvoinnin tukeminen: Työntekijöiden terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen esimerkiksi terveysohjelmien tai työterveyshuollon kautta voi lisätä sitoutumista.
- Inklusiivinen yrityskulttuuri: Yrityksen, joka arvostaa monimuotoisuutta, inklusiivisuutta ja avointa keskustelukulttuuria, on havaittu sitouttavan työntekijöitä paremmin.
- Työntekijäkokemukseen panostaminen: Työn ja työntekijän arvostuksen näkyminen yritys- ja johtamiskulttuurissa lisää merkityksellisyyden tunnetta. Työympäristöön, työkaluihin ja työvaatetukseen panostaminen sekä neuromonimuotoisuuden huomioiminen edellämainituissa, lisää työmukavuutta ja arvostusta työpaikkaa kohtaan.
- Johtamisen laatu: Hyvä johtaminen, joka tarjoaa tukea, selkeyttä ja kannustusta, vaikuttaa positiivisesti työntekijöiden sitoutumiseen.
- Mahdollisuus osallistua päätöksentekoon: Työntekijöiden kuuleminen ja osallistaminen päätöksentekoon voi lisätä heidän sitoutumistaan organisaatioon.
Miksi on henkilöstön sitouttaminen kannattaa?
Henkilöstön sitoutuminen voi merkittävästi vaikuttaa yrityksen kasvuun ja menestystarinaan. Erityisesti yrityksen alkuvaiheessa toiminta voi olla vahvasti sidoksissa yksittäisiin henkilöihin. Tehtävät ja vastuualueet muodostuvat usein henkilöiden vahvuuksien ja osaamisen pohjalta, mikä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa tiettyjä toimintoja tai tietoa hallinnoi vain yksi henkilö. Tämä luo riskin, joka on tärkeä tunnistaa varhaisessa vaiheessa ja pyrkiä minimoimaan erilaisin keinoin. Sitouttaminen on erinomainen tapa säilyttää tietotaitoa ja osaamista yrityksessä, edistäen sen kehittymistä ja kasvua. Lisäksi se helpottaa avainhenkilöiden kasvattamista yrityksessä, kun tietoa ja osaamista voidaan kehittää organisaation sisällä.
Henkilöstöriskien hallinta
Millä keinoin henkilöriskiä voidaan ennaltaehkäistä tai vähentää, osaamisen ja tiedon menettämisen näkökulmasta? Keinoja henkilöriskin vähentämiseksi voivat olla esimerkiksi:
Dokumentointi on ensiarvoisen tärkeää sekä riskienhallinnan, että yritystoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Varsinkin kun toiminta on vielä pientä ja aika on kortilla, voi asioiden dokumentointi tuntua turhalta. Jos kuitenkin tavoitteena on kasvaa ja rekrytoida lisää henkilöstöä, toimii tehty dokumentaatio hyvänä perehdytys – työkaluna ja myös muistiinpanona itselle. Dokumentoinnin avulla pystyt myös arvioimaan eri asioita hieman objektiivisemmin, kun lähestyt sitä kirjoittamisen muodossa. Joten jo pelkän dokumentoinnin tekemisen avulla toimintasi voi kehittyä, kun huomaat asioita, joihin et aiemmin kiinnittänyt huomiota. Dokumentaation avulla pystyt myös ajan kuluessa näkemään, miten toiminta on ajan saatossa kehittynyt.
Osaamisen ja vastuun jakaminen on hyvä keino vähentää riippuvuutta yhdestä henkilöstä. Jos mahdollista, niin olisi ihanteellista, että yhden asian hallitsee vähintään kaksi eri henkilöä. Kun useampi henkilö vastaa samasta asiasta, saadaan tähän myös kaksi erilaista näkökulmaa ja siitä voi olla hyötyä toiminnan kehittämisen näkökulmasta.
Toimintatapojen ja prosessien selkeys auttaa työntekijöitä omaksumaan uudet työtehtävät ja vastuut nopeammin. Tämä vaatii yrityksen johdolta täyttä yhteisymmärrystä yrityksen toimintatavoista ja heidän tehtävä on viestiä niistä yhdenmukaisesti. Johtamisen ja johdon viestinnän merkitys on onnistumisen kannalta kriittisen tärkeää.
Kaikki toiminnot ja toimintatavat kannattaa suunnitella mahdollisimman yksinkertaiseksi ja selkeiksi. Näin varmistutaan siltä, että toimintatavat eivät lähde muuttumaan ajan saatossa. Tämä on erityisen tärkeää isommissa yrityksissä, jossa on useita eri osastoja, jotka työskentelevät yhteistyössä toistensa kanssa. Kun kaikilla on sama tieto, miten asioita hoidetaan on eri osastojen välinen yhteistyö sujuvampaa.
Vaikkakin kehittämisen näkökulmasta voi olla ongelmallista, että toimintatapoja noudatetaan liian orjallisesti. Jos ei anneta mahdollisuutta tarkastella toimintoja kriittisesti, niiden henkilöiden osalta jotka työskentelevät asioiden parissa jatkuvasti, menetetään todennäköisesti hyviä kehitysideoita. Tämän vuoksi onkin hyvä arvioida sitä kumpi painaa vaakakupissa enemmän, toimintatapojen muuttumattomuus vai jatkuva kehittyminen? Paras tapa on löytää juuri omaan yritykseen soveltuva kultainen keskitie.